• Tümü
  • Proje

Projeler (Ulusal)


  • Çocuklarda astıma eşlik eden kognitif bozukluk ile ilişkili inflamatuar mekanizmalar ve biyobelirteç olarak değerleri Astım hem üst ve alt solunum yollarını enflamatuvar yönde etkilemekte hem de psikososyal, iletişimsel, dilsel ve bilişsel geriliklere yol açabilmektedir. Bu klinik fenomenlerin birbirileri ile olan ilişkilerinin aydınlatılması, astımın medikal tedaviyle yönetimine ek olarak gelişimsel alanların da dikkatle izlenmesini, bununla birlikte olası terapötik endikasyonların ortaya konabilmesini sağlayacaktır. Bu amaçla astımlı çocukların hastalık şiddeti, astım kontrol düzeyleri ve atopik durumlarına (deri prick testi, eozinofili, immünglobülin [IgE], interlökin-10, 1beta, 4, 13, 6, 17, 23, 12, TNF-alfa, CXCL-12, CXCL-10, pNFH ve GFAP düzeyleri) göre dil ve bilişsel gelişimlerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma Haziran 2022-2023 tarihleri arasında İstanbul Atlas Üniversitesi Hastanesi (Medicine Hospital) pediatrik alerji ve immünoloji polikliniğinde gerçekleştirilecektir. Nöroenflamasyon belirteçleri İstanbul Üniversitesi Aziz Sancar Deneysel Tıp ve Araştırma Enstitüsü’nde çalışacaktır. Dil ve bilişsel becerilerin değerlendirilmesi için WISC-R, TAST, “Kurbağa Neredesin” Öyküsü 4-18 Yaş Çocuk ve Gençlerde Davranış Değerlendirme Ölçeği, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri ve Çocuklarda Anksiyete ve Depresyon Ölçeği-Yenilenmiş (ÇADÖ-Y) yüz yüze uygulanacaktır. Nöroenflemasyonun serebrumda yapısal değişikliklere yol açıp açmadığını araştırmak amacıyla diffüzyon kranyal manyetik rezonans görüntüleme alınacaktır. Araştırmanın evreni 12-16 yaş arası astımlı çocuklardır. Örneklemi ise Medicine Hospıtal Pediatrik Alerji ve İmmonoloji Polikliniği’nde takipli alerjik çocuklardır. Dil, bilişsel ve psikometrik ölçüm araçlarından elde edilen sonuçlar ile nöroenflamatuvar belirteçlerin düzeyleri arasındaki ilişki incelenecektir. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken Bağımsız t Testi ve Tek Yönlü ANOVA ve Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılacaktır. Anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenecektir. Değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman’s ve Pearson Korelasyon Katsayısından yararlanılacaktır.
    Araştırmacı TÜBİTAK PROJESİ